نوشته شده توسط : ساحل

در سنه 1820 امید به حیات هر شخص کمتر از 35 سنه بود، 94 درصد از جمعیت عالم در تهیدستی- نداری شدید زندگی می‌کردند و کمتر از 20 درصد ملت جهان سواد داشتند.

امروزه اما امید به زندگی در وسط کسان به بیش از 70 سال واصله است، کمتر از 10 درصد مردم عالم در تهیدستی- نداری شدید زندگی می‌کنند و بیش از 80 درصد جمعیت جهان باسواد هستند.

این بهبودها به‌طور عمده به خاطر پیشرفت‌های مفصل در تکنولوژی، نخست عصر صنعتی و پیوسته عصر اطلاعات ایجاد شده‌اند. تکنولوژی‌های جالب و جدید زیادی هستی دارند که کماکان روند تغییر عالم و شفا رفاه انسان را پیوستگی می‌دهند.

در واقع به همین علت می‌توانیم به آینده دنیای فناوری امیدوار باشیم.

خودروهای بدون راننده: خودروهای بدون راننده‌ای که این روزها وجود دارند در بسیاری از شرایط رانندگی، از خودروهایی که توسط انسان رانده می‌شوند امنیت اکثریت دارند. خودروهای بدون راننده لغایت نزدیک 3 تا 5 سال آینده ایمن‌تر شده و به فرآوری متعدد می‌رسند.

سازمان سلامت جهانی برآورد زده است که هر سال 25/ 1 میلیون تن از جراحات ناشی از تصادفات رانندگی می‌‌میرند. نیمی از قربانیان عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسواران هستند.

خودروها اکنون مهم‌ترین انگیزه اجل کسان 15 لغایت 29 ساله در عالم هستند. خودروهای بدون راننده ولی دنیای سده بیستم را دوباره شکل می‌دهند. خودروهای هوشمند با یکدیگر ارتباط پایدار می‌کنند تا از تصادفات و شدت ترافیک‌های خیابانی و جاده‌ای بکاهند.

این خودروها به رانندگان دستور می‌دهند که در زمان حضور در خودرو به فعالیت‌های دیگری همانند اتمام امور اداری، آموزشی و اجتماعی‌شان بپردازند.

انرژی پاک: مبارزه با تغییرات آب و هوایی برای کاهش میزان مصرف انرژی هنوز به جایی نرسیده است. با این حال اما خوشبختانه دانشمندان، مهندسان و کارآفرینان کوشش می‌کنند با استفاده از پیشرفت‌های تکنولوژیک این شغل را سپریدن بدهند.

در همین امتداد بها سلول‌ها و پنل‌های خورشیدی از سال 1977 تا حالا کاهش 5/ 99 درصدی داشته است.

انرژی خورشیدی به زودی به صرفه ترین سوخت جایگزین برای سوخت‌های فسیلی خواهد شد. رونق تولید خودروهای الکتریکی همانند محصولات شرکت تسلا و کاهش بها نهایی آنها با تولید انبوه، اقدام بزرگی در این جهت خواهد بود. به این ترتیب به تدریج شاهد شکل‌گیری جایگاه‌های شارژ الکتریکی خودروها به جای جایگاه‌های سوخت بنزین و گاز خواهیم بود.

واقعیت مجازی و افزوده: پردازنده‌های کامپیوتری این روزها آنقدر سریع شده‌اند که می‌توانند به نکویی تجربه لذت‌بخشی از واقعیت مجازی و افزوده را برای ما ایجاد کنند.

شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک، گوگل، اپل و مایکروسافت میلیاردها دلار برای گسترش، راحتی بهره‌گیری و در دسترس بودن تکنولوژی‌های راستی مجازی و راستی افزوده سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بعضی از مردم فکر می‌کنند که این تکنولوژی‌ها فقط برای بازی‌های ویدئویی کاربرد دارند، ولی این افراد با گذر سررسید خواهند دیدن که این تکنولوژی‌ها برای انجام کارهای مختلف سودمند خواهند بود؛ از ملاقات با دوستان و آشنایان از سراسر عالم گرفته الی کاربردهای پزشکی مشابه درمان ترس‌ها یا کمک به توانبخشی به افراد فلج.

پهپادها و خودروهای پرنده: GPS نخستین بار به‌عنوان یک فناوری نظامی معرفی شد، اما اکنون برای تاکسی گرفتن، پیدا کردن مسیر و حتی انجام بازی‌هایی همانند پوکمون هم به‌کار اسیر می‌شود.

پهپادها هم در پیش درآمد یک تکنولوژی نظامی بودند، اما به سرعت برای اتمام کارهای گوناگون بازرگانی و مصرفی باره کاربرد پیمان گرفتند؛ الی جایی که اکنون شرکت‌های ابهت مانند آمازون و گوگل در حال ساخت پهپادهای خودشان هستند. در همین حال موج جدیدی از ساخت خودروهای پرنده بدست استارت آپ های گوناگون به گذرگاه افتاده است.

خودروهای پرنده از همان تکنولوژی پهپادها کاربرد می‌کنند، اما آنقدر کبیر هستند که بتوانند حتی افراد را هم جا‌به‌جا کنند. با این اوصاف انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان بعید خودروهای پرنده مقرون به‌صرفه‌تر از هواپیماها هم باشند.

هوش مصنوعی: هوش مصنوعی به تعقیب الگوریتم‌های جدید و استفاده مفصل در جمع‌آوری اطلاعات و پردازش کامپیوتری، پیشرفت سریعی در یک دهه ماضی داشته است. هوش مصنوعی تقریبا در هر زمینه‌ای استعمال دارد؛

برای مثال در عکاسی یک تکنیک هوش مصنوعی به نام «تبدیل به سخیف هنرمندانه» هست که عکاسان را به شکل یک نقاش تبدیل می‌کند. گوگل حالا یک سیستم هوش مصنوعی ساخته است که سیستم‌های انرژی دیتاسنترها را کنترل می‌کند و به این ترتیب صدها میلیون دلار در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی می‌کند. کاربردهای مفصل هوش مصنوعی افراد را از کارهای تکراری ذهنی رها می‌کند، درست مانند انقلاب صنعتی که افراد را از انجام کارهای تکراری فیزیکی خلاص کرد.

سوپر کامپیوترهای جیبی برای همه: 80 درصد بزرگسالان دانشمند لغایت سال 2020 یک موبایل هوشمند متصل به اینترنت خواهند داشت. یک آیفون 6 نزدیک دو میلیارد ترانزیستور دارد که نزدیک 625 برابر بیشتر از ترانزیستورهای به‌کار رفته در یک رایانه پنتیوم اینتل سنه 1995 است.

موبایل‌های هوشمند امروزی به مثابه سوپر کامپیوترها هستند. موبایل‌های هوشمند متصل به اینترنت امکاناتی را به افراد عادی می‌دهند که لغایت چند سنه پیش فقط برای گروه خاصی از مردم در دسترس بودند.

تحصیل آنلاین با کیفیت بالا: در حالی که شهریه دانشگاه‌ها به سرعت بالا می‌رود، هر شخصی که یک موبایل هوشمند دارد می‌تواند کم و بیش در هر زمینه‌ای به‌صورت آنلاین تحصیل کند و به محتوای آموزشی بیشتر مجانی و با کیفیت دسترسی داشته باشد.

در حالی که خرید یک دانشنامه بریتانیکا 1400 دلار هزینه دارد، حالا هر کاربر موبایل هوشمند می‌تواند در برابر به‌صورت مجانی از دائرة المعارف ویکی‌پدیا کاربرد کند.

در همین حال کیفیت تعلیم آنلاین هم رو به شفا است. در 15 سال گذشته دانشگاه معتبر MIT سخنرانی‌ها و مواد درسی بیش از دو هزار دوره دانشگاهی را ضبط کرده و به صورت آنلاین ارائه داده است؛ روندی که انتظار می‌رود در چند سنه آینده دانشگاه‌های زیاد دیگری هم با آن همراه شوند.

پزشکی کامپیوتری: الی همین اواخر کامپیوترها فقط در محیط‌های پزشکی و بیشتر برای سپریدن کارهای پژوهشی و ثبت پیشینه باره کاربرد پیمان می‌گرفتند. امروزه اما ترکیبی از علوم کامپیوتری و پزشکی در حال شکل‌گیری است که می‌تواند تنوع و پیشرفت‌های بزرگی در علم پزشکی برپایی کند.

به عنوان نمونه تا 15 سنه قبل تنظیم توالی ژنوم انسان 3 میلیارد دلار هزینه داشت، امروزه اما این خرج به حدود هزار دلار تفریق یافته است و انتظار می‌رود روند کاهشی آن پیوسته داشته باشد. به این ترتیب اصلاحات ژنتیکی به زودی به بخشی عادی از پزشکی تبدیل خواهد شد.

منبع : https://www.beytoote.com/scientific/lashfiat-elmi/technologies-make1-future.html





:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: